#1000barnsmarschen

I en färsk undersökning från Rädda Barnen rapporteras att barn-fattigdomen i Sandviken är alarmerande hög. Till skillnad från resten av landet, där barnfattigdomen minskar, finns det fler fattiga barn än någonsin i Sandviken. I de mest utsatta områdena – som Björksätra, Norrsätra och Nya Bruket – lever vartannat barn under fattigdoms-gränsen. Även i de mest välbeställda områdena i kommunen är vart femtonde barn fattigt.

Totalt finns det mer än 1000 fattiga barn i kommunen. Som ett alternativ till traditionella 1 maj-tåg kommer därför Vänsterpartiet Sandviken att arrangera 1000-barnsmarschen den 1 maj 2015, där vi marscherar från det fattiga Nya Bruket till maktens centrum i stadshuset. Utöver marschen kommer vi att hålla tal och trubaduren Eva Antonsson underhåller.

Vi uppmanar alla, såväl privatpersoner som organisationer, att gå med i marschen för att visa sin solidaritet med utsatta barn och ungdomar i kommunen.