Artiklar

Storvik är värda ny sporthall

Innebandy har utvecklats till att bli den stora ungdomsidrotten i Storvik vilket innebär att hundratals ungdomar träffas i Parkhallen vardagar som helger. Förutom Storvik är upptagningsområdet Åshammar, Kungsgården och Gästrike Hammarby.  Parkhallen är inte anpassad för innebandy utan spelytan är för liten för att uppfylla Svenska Innebandyförbundets regler. Dessutom är behovet av tränings- och matchtider större än vad Parkhallen kan erbjuda. Innebandyns popularitet visar sig även i form av Gästriklands högsta publiksiffror för samtliga lag i respektive serie. Parkhallen är en samlingsplats för hela Storvik. Storviks IF utvecklar sin verksamhet med att ha låga deltagaravgifter vilket gör sporten tillgänglig för alla.

Mot denna bakgrund är behovet och kravet att bygga en ny sporthall i Storvik berättigat. En ny hall skulle inte enbart kunna utveckla innebandysporten utan även andra idrotter som fotboll, skidor, bordtennis och badminton skulle få nytta och glädje av en ny hall.  Den nya hallen skulle även under dagtid kunna nyttjas av Hedängskolan. Med Storviks stolta traditioner och gedigna verksamhet skulle man tillsammans med skolan kunna starta en valmöjlighet inom högstadiet med innebandyprofil.  Något som hela kommunen skulle tjäna på då elever som idag vill ha innebandyprofil väljer att bedriva sina studier i Gävle.

Storviks IF har kommit långt i sitt arbete att förverkliga drömmen om en ny sporthall. Bl a innehåller planen ett stort mått av eget engagemang och egen drift vilket är beundransvärt.  Men för att kunna komma igång behövs Sandvikens kommuns stöd. Vänsterpartiet ställer sig helt bakom Storviks IF:s krav om bygge av ny sporthall i Storvik.

Mikael Rosén, Oppositionsråd Vänsterpartiet Sandviken